Ilon Mask je kanadsko-američki biznismen, suosnivač PayPal-a, osnivač i generalni direktor aeronautičke kompanije “SpaceX”, osnivač, generalni direktor i dizajner proizvoda u kompaniji “Tesla Motors” i predsednik “Solarnog grada”. Počevši od nule, on je danas stoti na Forbsovoj listi najbogatijih ljudi na planeti, sa kapitalom od 13.4 milijardi dolara. Budući da Mask ima ogromne ambicije u nameri da promeni svet, ali i činjenicu da je dosta toga u toj nameri već ostvario, teško ga je nazvati samo uspešnim preduzetnikom i multimilionerom. On je vizionar, borac za čistu energiju, i neko ko krupnim koracima vodi čitavo čovečanstvo u budućnost!
Ilon Mask je kanadsko-američki biznismen, suosnivač PayPal-a, osnivač i generalni direktor aeronautičke kompanije “SpaceX”, osnivač, generalni direktor i dizajner proizvoda u kompaniji “Tesla Motors” i predsednik “Solarnog grada”. Počevši od nule, on je danas stoti na Forbsovoj listi najbogatijih ljudi na planeti, sa kapitalom od 13.4 milijardi dolara.
Budući da Mask ima ogromne ambicije u nameri da promeni svet, ali i činjenicu da je dosta toga u toj nameri već ostvario, teško ga je nazvati samo uspešnim preduzetnikom i multimilionerom. On je vizionar, borac za čistu energiju, i neko ko krupnim koracima vodi čitavo čovečanstvo u budućnost!
Priča o Ilonu Masku počinje 1980. godine, kada kao devetogodišnji dečak iz Pretorije u Južnoj Africi dobija svoj prvi kompjuter. Vrlo brzo je postao zaljubljenik u programiranje, a nakon tri godine konstantnog učenja i bezbroj pokušaja, uspeo je da napravi svoju prvu video igricu “Blaster”, koju je ubrzo prodao jednoj Južnoafričkoj kompaniji za tadašnjih 500 dolara. Njegovo znanje iz ove oblasti je tada polako počelo da se isplaćuje. Sa svojih 17 godina, Mask odlazi u Kanadu, gde nastavlja svoje školovanje, a putem razmene studenata, uspeva da dođe do Sjedinjenih Država, na Univerzitet u Pensilvaniji.
Nakon završenog fakulteta i nekoliko neuspešnih pokušaja da se zaposli u velikim kompjuterskim firmama, Ilon sa svojim bratom Kimbalom osniva svoju internet kompaniju Zip2, koja danas najviše podseća na kombinaciju društvene mreže i Google Maps servisa, koja je zapravo predstavljala stranicu za oglašavanje kompanija. Početak je zaista bio težak, međutim, internet bum koji je usledio devedesetih godina, uticao je na razvoj kompanije, koja je ubrzo prodata, te je Ilon nakon ove transakcije postao bogatiji za 22 miliona dolara. Ova sredstva Mask je uložio je u svoju sledeću firmu, X.com. Prvobitna ideja je bila stvaranje prve banke na internetu. Ubrzo, X.com se spaja sa firmom iz iste zgrade, kada nastaje svetski poznati servis PayPal! Ilon Mask je imao izvesnih problema u komunikaciji i neslaganju vizija sa ostalim izvršnim direktorima PayPal-a, te je on prodat 2002. godine eBay-u, nakon čega Ilon postaje multimilioner, inkasirajući sumu od preko sto miliona dolara!
SpaceX
Za Ilona Maska zapravo tek ovde počinje stvaranje nove, drugačije budućnosti, jer je konačno pribavio preko potrebna finansijska sredstva, kako bi pokrenuo ambiciozne projekte o kojima je razmišljao još za vreme studentskih dana. Čitavih sto miliona dolara zarađenih prodajom PayPal servisa, Mask ulaže u osnivanje prve privatne svemirske kompanije – SpaceX. Cilj ove kompanije je radikalno sniženje cene letova u svemir i kolonizacija Marsa, sa ambicioznih milion stanovnika do kraja veka! Do 2008. godine SpaceX je otkrio kako da pravi jeftine rakete dostupne svima. Problem je nastao onda, kada ni jedna od tri lansirane rakete nije uspešno napustila atmosferu. Međutim, kasnije te godine, poput filmskog scenarija, poslednji novac koji je imao, Ilon je uložio u četvrtu SpaceX raketu, koja je konačno uspešno poletela. NASA je prepoznala ovaj uspeh i kompaniju koja pravi najjeftinije rakete na svetu ”nagradila” sa ugovorom od 1,6 milijardi dolara za sledećih 12 poletanja. Kompanija je od osnivanja do danas sagradila dve rakete, “Falcon” i “Falcon 9” i po prvobitnoj ideji one bi obe trebalo da budu osposobljene za višekratno korišćenje. Uz ove rakete su konstruisani i kosmički motori Merlin, Kestrel i Draco, a onda i svemirski brod “Dragon”, koji od 2012. godineredovno prevozi sve vrste tereta na Međunarodnu orbitalnu stanicu ISS.
Mask je u ovu „svemirsku skalameriju“ do sada uložio oko 400 miliona dolara, delom svojih, delom pozajmljenih sredstava. Pritom, treba napomenuti da su dosadašnji pokušaji NASA-e da projektuje svemirski brod za višekratno korišćenje, američke poreske obveznike koštali više od 30 milijardi dolara. Na ovaj način je Mask dokazao da letovi u svemir uopšte ne moraju biti monopol države.
Tesla Motors
Nakon pokretanja SpaceX-a, Ilon Mask započinje još jedan ambiciozan projekat. Ovog puta njegova kompanija “Tesla Motors”, koja je osnovana još 2003. godine,pokreće revoluciju u automobilskoj industriji, predstavljajući koncept električnog automobila, kojim će se ubrzati masovna proizvodnja električnih vozila i potpuno potisnuti fosilna goriva. Prvi model Teslinog električnog automobila “Tesla Roadster”, u tom trenutku je još uvek je bio daleko od tržišta, a ekonomska kriza koja je usledila 2008. godine dodatno je pogoršala stvari u automobilskoj industriji, te se mnogima činilo da je tu kraj za “Tesla Motors”.
Međutim, kompanija je pronašla partnere koji su uložili novac u proizvodnju automobila. Kao rezultat, do kraja 2008. godine izašao je prvi automobil na električni pogon. “Tesla Roadster” je skroz električni sportski auto, koji je zahvaljujući svojim litijum jonskim baterijama uspeo da dostigne opseg kretanja preko 320 km sa jednim punjenjm baterija. Automobil se odmah našao na top listama kao najbolji automobil na struju ikad proizveden i kao jedan od najboljih sportskih automobila tog vremena.
“Tesla motors” je 2012. godine na tržište izbacio novi električni automobil “Tesla S”, vozilo sposobno da konkuriše vrhunskim modelima automobila na tečno gorivo. Radi se o luksuznom automobilu visoke klase, koji je do sad najbolji auto na struju ikad napravljen i proglašen za auto godine 2013. od strane novinara koji su ga izglasali. Iste godine, ovaj automobil je po obimu prodaje prestigao luksuzni Mercedes-Benz klase S, BMW „sedmicu“ i Audi 8, što je izazavalo pravu tehnološku revoluciju u sferi automobilske industrije. Kompanija “Tesla Motors” planira da Ameriku prekrije mrežom "Supercharger" pumpi, koje će se u budućnosti snabdevati isključivo sunčevom energijom.
SolarCity
Ideja za kompaniju SolarCity, koju je Ilon Mask pokrenuo 2006. godine zajedno sa svojim rođakom, zamišljena je kako bi se pokrenula i revolucija u proizvodnji električne energije. Naime, SolarCity je napravio mrežu koja distribuira tehnologiju solarnih ploča u domaćinstva po principu iznajmljivanja. Potrošači nemaju nikakvih troškova instalacije i kupovine opreme, a na mesečnom nivou plaćaju korišćenje opreme i održavanje, a za uzvrat dobijaju čistu električnu energiju.
SolarCity je takođe konstruisao "Powerwall", odnosno bateriju koja održava napajanje električnom energijom u domovima sa solarnom energijom. Ovaj potpuno automatizovani sistem štiti domaćinstvo od nestanka struje, napaja čitav stan i pruža ukućanima brojne druge pogodnosti sa veoma niskim troškovima. Snaga Maskove baterije je 10 kWh, što predstavlja trećinu dnevnih potreba prosečne porodice u Americi, dimenzije su 1,3 m x 86 cm x 18 cm, a košta 3,5 hiljada dolara. U jedan blok se može povezati do osam "Powerwall" baterija i tako stvoriti superbaterija, dovoljna da zadovolji sve potrebe bilo kog američkog domaćinstva.
Osim toga, Mask je najavio da će uskoro tržištu ponuditi i industrijsku varijantu ovog proizvoda. Zvaće se Powerpack, a raspolagaće snagom od 100 kWh. Po Maskovoj računici, dve milijarde ovakvih baterija bi u celom svetu rešile problem prelaska na trajno obnovljive izvore energije i po svemu sudeći, on je za taj poduhvat već spreman, piše “Nova Gazeta”, a prenosi “Peščanik”.
Pored dosadašnjih projekata, Ilon Maks neprestano radi i na brojnim drugim idejama, koje mogu u potpunosti promeniti našu budućnost. Svi njegovi projekti se zasnivaju na upotrebi čiste energije, potpuno odbacujući dosadašnju upotrebu fosilnih goriva, o čijim štetnim uticajima na ekosistem je izlišno govoriti. Kada govorimo o implementaciji njegovih ideja, one ne samo da će uticati na život ljudi širom sveta, već će omogućiti i kolonizaciju druge planete, što možemo slobodno nazvati projektom veka! Zbog svega toga, Ilon Mask zaista predstavlja superheroja 21. veka, koji je promenio je način na koji vidimo eletrične automobile, putovanje u svemir, solarnu energiju, a nema sumnje da se tu lista ne završava.